hola 2
hola1

Antoni Amatller va modernitzar la fàbrica familiar, transformant-la en una gran empresa. També va ser un dels pioners en l'ús de la publicitat con a eina de promocionar el seu producte. Conjugant matèries primes de gran qualitat, eficiència en la producció i excel·lència en la comunicació, va esdevenir un dels xocolaters més importants del país.

Antoni Amatller Costa (1851-1910) rebé el testimoni de l’empresa familiar de mans del seu pare i del seu oncle abans de complir els vint-i-cinc anys d’edat. Havia viatjat per diversos països europeus, visitant les indústries xocolateres més destacades i, amb la informació recollida, dirigí la construcció d’una nova fàbrica moderna, que s’inauguraria el 1878 en uns solars del passeig del Cementiri (actual avinguda Icària), a Sant Martí de Provençals. La eficàcia de la cadena de producció, la qualitat de les matèries primeres utilitzades potenciaren la competitivitat del negoci i la incorporació d’una innovadora tècnica de màrqueting, la publicitat, fou una eina clau per a l’èxit comercial de Chocolate Amatller, S.A. Aprofitant els seus contactes internacionals, al jove empresari introduí multitud de productes de “propaganda” estrangers, entre els que destaquen els cartells d’Alfons Maria Mucha, i també n’encarregà a creadors locals, com ara Apel•les Mestres.
Nascut el 1851, és a dir pràcticament al mateix temps que el negatiu fotogràfic, no coneixem els detalls de com s'interessà en aquesta matèria. Malgrat aquesta llacuna, si que podem assegurar que, tot i no dedicar-s'hi professionalment, seria un membre destacat del col·lectiu de fotògrafs del país, fins al punt de ser el vice-president fundador de la Sociedad Española de Fotografía, al costat del principal promotor i president de la nova entitat, el seu amic Pau Audouard.

A més d’ocupar-se de la direcció del seu negoci, Antoni Amatller va saber trobar temps per cultivar altres activitats. Esdevingué un apassionat de la fotografia i, al costat de Pau Audouard fou membre fundador de la Sociedad Española de Fotografía (1891); ambdós formaren part de la primera junta de la nova entitat, Audouard com a president i Amatller com a vice-president. Participà habitualment en certàmens no solament nacionals, sinó també internacionals, com ho demostren les seves medalles de la SOCIETY OF AMATEUR PHOTOGRAPHERS OF NEW YORK (1894) o de l’ASSOCIATION BELGE DE PHOTOGRAPHIE. Gran viatger, ho feia acompanyat per la seva càmera, de manera que se’l pot considerar com un dels pioners del turisme fotogràfic. El seus objectius capturaren imatges de gran part de les capitals europees i també d’altres destins més exòtics, com Tànger (1903), Istanbul (1905) o tot l’Egipte (1909), des d’Alexandria fins a Khartum.
1903 - Andalusia i Tànger
1905 - Istanbul i Bursa
1909 - Egipte
vidre romà
1894 - col·lecció Francisco Caballero Infante
1902 - Mn. Josep Gudiol i Cunill - assessor
1905 - col·lecció Franz Merkens, Colònia
1906 - col·lecció Hakky-Bey, Paris
19011 - col·lecció Durighello, Paris (Teresa Amatller)

Durant una estada a Sevilla el 1894, Antoni Amatller va conèixer Francisco Caballero-Infante y Zuazo (†1906/7), un dels promotors de les excavacions en jaciments arqueològics com els d’Itàlica, Emèrita o Carmona, que durant el darrer quart del segle XIX havia aplegat una important col•lecció d’objectes romans i hispano-àrabs. Havent manifestat el catedràtic andalús la seva disposició a desfer-se del conjunt de vidres arqueològics que havia reunit, el xocolater, després d’unes curtes negociacions que culminaren el 9 de juny d’aquell mateix any, esdevingué propietari d’un lot de dues-centes onze peces força significatives. S’inicià així en una nova afecció, la del col•leccionisme de vidre antic, afecció que li proporcionaria nous al•licients en els seus viatges, com ho demostren les adquisicions realitzades a Berlín, Paris, Roma, Istanbul o Assuan. Home intel•ligent com era, no va trigar en assegurar-se l’assessorament d’un gran entès en la matèria, Mn. Josep Gudiol i Cunill (1872-1931), conservador del Museu Episcopal de Vic, establint uns vincles entre la institució vigatana i la casa Amatller que encara perduren. Entre els resultats d’aquesta relació cal destacar la incorporació d’una trentena de vidres renans procedents de la col•lecció del banquer alemany Franz Merkens, subhastada a Colònia el 1905 i tres peces excepcionals que havien estat de l’antiquari turc Hakky-Bey, mort a Paris a principis de 1906.

A més del vidre, Antoni Amatller també s’interessà per altres formes artístiques i, entre les obres que va reunir a casa seva podem assenyalar el raríssim retaule romànic d’Angustrina (ca. 1200), una parella de bodegons del madrileny Andrés Deleito (act. 1650-60), diverses pintures catalanes de finals del segle XIX, entre les que destaca un exquisit oli de Ramon Casas, fotografies artístiques de contemporanis seus, com el pictorialista Miquel Renom, Ramir Lorenzale i Rogent o W. Miralles, un esplèndid penjoll de l’orfebre parisenc René Lalique que comprà per a la seva filla Teresa el 8 d’octubre de 1900, escultures diverses i un nombre important d’objectes de coleccionisme.
programa de Josep Gudiol fototeca - basada en un arxiu fotogràfic - Arxiu Mas - Arxiu Gudiol (model frick Art Refernce Library - Witt Library) organitzada segons criteris enunciats per Mn. Gudiol a les "Nocions d'Arqueologia Catalana" per matèries (arquitectura / escultura / pintura / dibuix / estampació / orfebreria / ceràmica / vidre / textil / ...) & cronològic (romànic / gòtic / XVI / XVII / XVIII / XIX / XX) és un catàleg històric-artístic / un sistema d'indexació complementari a l'inventari topogràfic creat per Adolf Mas un programa editorial pensat per incrementar la fototeca 1.- col·lecció Aries de guies artístiques provincials - recull d'informació i de fotografies 2.- col·lecció Ars Hispaniae - la informació recollida amb les anteriors reorganitzada per matèries i cronològicament 3.- sèries de monografies sobre monuments cardinals i sobre els grans mestres (Caprichos / Desastres / Disparates // Borrassà / Huguet // Goya / Velázquez / el Greco / Zurbarán)
acordeon 1
11111
acordeon 2